Medlemsförsäkring

Personolycksfall

Som medlem i Svenska Brukshundklubben omfattas du av en kollektiv personolycksfallsförsäkring, från vilken du kan få ersättning om du råkar ut för en olycka och skadar dig under någon av Brukshundklubbens aktiviteter. Skador på din hund omfattas inte av försäkringen, varför SBK rekommenderar alla medlemmar att teckna en separat hundförsäkring hos Agria Djurförsäkring, där du som medlem i SBK får rabatt på försäkringspremien.

Observera att som hundägare har du alltid ett strikt ansvar för din hunds beteende, oavsett om detta sker när du är på promenad hemma i bostadsområdet eller om du går kurs hos brukshundklubben. Detta betyder att om din hund orsakar skada på någon annan medlem, annan hund eller på annans egendom så omfattas dessa skador inte av medlemsförsäkringen. I detta fall är det du som blir ersättningsskyldig, och har du en hemförsäkring så kan du begära hjälp från denna.

För vem gäller försäkringen?

Försäkringen gäller för samtliga medlemmar i Svenska Brukshundklubben och Sveriges Hundungdom. Försäkringen gäller också för Svenska Brukshundklubbens och Sveriges Hundungdoms personal som inte är medlemmar men som deltar i verksamhet. Försäkringen täcker även åskådare/deltagare vid tävlingar och uppvisningar samt för figuranter/funktionärer som deltar i verksamhet anordnad av Brukshundklubben och Sveriges Hundungdom.

När gäller försäkringen?

Försäkringen gäller när personolycksfallsskada inträffar under verksamhet som anordnats av Svenska Brukshundklubben, Sveriges Hundungdom, Svenska Kennelklubben med specialklubbar samt övriga samarbetsparters som till exempel Krisberedskapsmyndigheten, Försvarsmakten, Räddningsverket, Sveriges kommuner och länsstyrelser. Försäkringen gäller även under resor till och från försäkrad verksamhet.

Självrisk

Försäkringen gäller utan självrisk.

Ålderskategorier

Försäkringen består av två olika delar. En del avser medlemmar som vid olyckstillfället inte har fyllt 18 år, den andra delen avser medlemmar som vid olyckstillfället har fyllt 18 år. Fullständiga försäkringsvillkor för medlemmar som inte fyllt 18 år hittar du under punkt 06.06B, för de som har fyllt 18 år finns försäkringsvillkor under punkt 06.06C i organisationspärmen.

Hur gör jag en skadeanmälan?

När du råkat ut för en olycka som bör omfattas av försäkringen, och inträffat före den 1 april 2008, kontaktar du Folksam. Skadeanmälan gör du per telefon och uppger försäkringsnummer K64191. Har olyckan inträffat efter den 1 april kontaktar du SBK Försäkring på telefonnummer 0771-10 71 71. Observera att kanslipersonalen inte kan besvara frågor om hur försäkringen gäller vid enskilda olycksfall eftersom det är försäkringsbolagen som reglerar skadorna.

Hur får jag information om försäkringen och dess villkor?

Önskar du information om försäkringen och försäkringsvillkoren, kontaktar du SBK Försäkring på